6 voorbeelden van crowdfunding in de stad

Crowdfunding is in Nederland sterk in opkomst. Sinds 1 januari zijn meer dan tachtig Nederlandse projecten van start gegaan die zijn medegefinancierd door crowdfunding. Het meeste geld dat word opgehaald is voor kunstprojecten. Ook gaat er veel geld naar het publiceren van boeken. Maar steeds vaker oefent de ‘crowd’ ook invloed uit op de wijze waarop steden zich ontwikkelen. Zo kun je vanaf komende zondag meebetalen aan een brug in het centrum van Rotterdam. Hieronder zes succesvolle voorbeelden van crowdfunding in de stad:

“De initiatiefnemer probeert een beweging te mobiliseren van miljoenen mensen”

1. De Luchtsingel, Rotterdam

Wat is het?
De Luchtsingel is een houten voetgangersbrug van 350 meter die Rotterdam Central District verbindt met de Hofbogen. I make Rotterdam vindt dat hier op dit moment onvoldoende kwaliteit op straatniveau is en gaat de voetgangersbrug bouwen als eerste stap in het verbeteren van dit gebied.

Wie is de initiatiefnemer?
I make Rotterdam, een project van de 5e Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR) en ZUS.

Wat kost het? 
80.000 tot 440.000 euro, afhankelijk van hoeveel geld wordt ingezameld

Hoe kun je meehelpen?
Je kunt planken kopen waarop je naam wordt geprint. Je kunt kiezen voor kleine onderdelen of meerdere delen van de brug. De Luchtsingel wordt zo gemaakt door alle Rotterdammers samen. Koop een plank (25 euro), drager (125 euro) of brugdeel (1250 euro).

Wat is de status?

30 oktober start de crowdfunding.

2. Vechtclub XL, Utrecht

Wat is het?
In Vechtclub XL worden diverse type ruimtes met specifieke faciliteiten gerealiseerd om een professionele werkomgeving voor de verschillende creatieve beroepen te creëren. In totaal omvat het twee panden: een bunker en een groot magazijn.

Wie is de initiatiefnemer?
Het initiatief komt van Stortplaats van dromen, een ontwerp- en bouwbedrijf dat ook verantwoordelijk zal zijn voor de verbouwing en exploitatie.

Wat kost het?
€ 65.000. De investering wordt gebruikt voor de verbouwing van het voormalige OPG-magazijn tot een inspirerende werkomgeving. Het gebouw is nu één grote lege ruimte, Stortplaats van Dromen gaat hier diverse ruimtes en verdiepingen in bouwen en er komt extra glas in het dak voor meer daglicht. Ook zorgen ze voor o.a. energievoorziening, krachtstroom, afzuiging en internet.

Wat is de status?
Binnen drie maanden is via de website CrowdAboutNow € 65.000 aan investeringen binnen gehaald. Dit is voldoende voor de eerste fase.

Hoe kun je meehelpen?
Investeren via CrowdAboutNow is niet meer mogelijk nu de 100% bereikt is, maar voor degenen die toch nog willen investeren in de tweede bouwfase (lichte en zware werkplaatsen) is hiertoe nog de gelegenheid voor bedragen vanaf 500 euro. Dit is mogelijk tot en met 30 september of tot er in totaal €100.000,- geinvesteerd is, wederom met een rendement van 14%.

3. The Uni Project, New York


Wat is het?
The Uni Project is een mobiele bibliotheek in New York. Het project is gericht op één ding: Alle beschikbare stedelijke ruimte transformeren in een openbare leeszaal en aantrekkelijke plek om te leren. The Uni Project heeft de overtuiging dat leren prominent in de stad aanwezig moeten zijn. Boeken moeten daarom voor iedereen toegankelijk zijn en onderdeel uitmakenvan het straatniveau van de steden.

Wie is de initiatiefnemer?
The Uni Project is gestart door een groep vrijwilligers, onder andere bestaande uit bibliotheek-medewerkers en leraren.

Wat kost het?
De bouw van de Uni kostte $25,000.

Wat is de status?
Op 11 september was de Uni voor het eerst in gebruik op de New Amsterdam Market in Lower Manhattan. Daarna is het de bedoeling dat de Uni door de stad reist en elke week ergens anders verschijnt.

Hoe kun je meehelpen?
Door geld of boeken te doneren.

4. Times square to art square, New York

Wat is het?
Times square to art square wil Times Square voor een dag omtoveren tot een openbaar museum door alle reclame te vervangen door digitale kunstwerken. De initiatiefnemer probeert een beweging te mobiliseren van miljoenen mensen die van kunst houden of gewoon willen laten zien waartoe de huidige internetgeneratie in staat is. Omdat hij overtuigt is dat het onmogelijke mogelijk gemaakt kan worden via internet.

Wie is de initiatiefnemer?
De Nederlandse student Justus Bruns.

Wat kost het?
$10.000

Wat is de status?
Op 12 januari 2011 was er via Kickstarter voldoende geld ingezameld om het project te realiseren.
In het voorjaar van 2012 moet Times Square worden getransformeerd tot Art Square.

Hoe kun je meehelpen?
Donaties werden verzameld via Kickstarter.

5. Intersection repair, Portland


Wat is het?
Intersection Repair vergroot de sociale samenhang in buurten buurten in Portland door kruisingen om te vormen tot publieke verzamelplaatsen voor de buurt. Placemaking wordt in de praktijk gebracht door het plaatsen van bankjes waar buurtbewoners kunnen zitten, uitrusten en met elkaar kletsen, informatieborden te plaatsen waarop informatie over lokale evenementen wordt gepubliceerd en het maken van straatschilderingen die iedereen die langskomt laten zien dat dit een Place is: bewoond, bekend en geliefd door zijn inwoners.

Wie is de initiatiefnemer?
City Repair werd in 1996 in Portland opgericht door actieve bewoners die een meer samenleving-gerichte en ecologische maatschappij wilden. City Repair begon zijn werk met de gedacht dat localization van cultuur, economie en besluitvorming een noodzakelijke basis is voor duurzaamheid.

Wat kost het?
The City Repair Project is een non-profit organisatie en wordt daarom volledig ondersteund door donaties. Voor het repareren van een kruispunt biedt de organisatie gratis ondersteuning, de buurtbewoners moeten zelf wel de projectkosten (verf en materiaal) betalen.

Wat is de status?
In Portland zijn sinds 2007 tientallen kruisingen onder handen genomen. Een paar jaar later kun je ook formele en informele Intersection Repairs vinden in steden als Vercorin in Zwitserland en Mount Rainier in Maryland.

Hoe kun je meehelpen?
Door een vriend te worden van City Repair.


6. High Line Park, New York

Wat is het?

De High Line is een 2,2 km lang verhoogd park, 9 meter boven de begane grond. Het was oorspronkelijk in de jaren 1930 aangelegd als een spoorwegviaduct langs de westzijde van Manhattan. Dankzij het viaduct konden goederentreinen hun waren rechtstreeks tot in de magazijnen brengen. De spoorweglijn wordt sinds de jaren ’80 niet meer gebruikt en na enkele jaren ontstonden er plannen om van de verlaten spoorweg een park te maken. In juni 2009 werd de eerste fase van het project afgerond.

Wie is de initiatiefnemer?
Aan het einde van de jaren 1990, toen de beslissing al gevallen was om de High Line af te breken, stelde een groep buurtbewoners voor om het viaduct om te vormen tot een parks.  Twee New Yorkers – Joshua David en Robert Hammond – richtten in 1999 de Friends of the High Line op. Ze slaagden er in om het bevel tot afbraak teniet te doen en overtuigden de stad hun idee van een ‘park in de lucht’ te steunen. Via crowdfunding haalden ze genoeg geld binnen om een haalbaarheidsstudie uit te voeren. Uit het onderzoek bleek dat de investering van 50 miljoen ruimschoots gecompenseerd zou worden door de waardevermeerdering van het omliggende gebied.

Wat kost het?
De eerste twee delen zijn gerealiseerd voor $196 miljoen, waarvan $152 miljoen is betaald door de stad en $44 miljoen door de Friends of the High Line.

Wat is de status?
Twee delen van de High Line zijn inmiddels omgevormd tot een park. Voor het derde en laatste deel worden momenteel plannen gemaakt.

Hoe kun je meehelpen?
Door een vriend te worden van de High Line.

Over Tim van de Laar
Op mijn weblog staat één ding centraal: de ontwikkeling van de stad. Mijn fascinatie voor stedelijke ontwikkeling komt voort uit de complexiteit van deze omgeving. Bij stedelijke ontwikkeling komen alle werkvelden samen op een vaak beperkte oppervlakte. Dat vraagt veel creativiteit van de mensen die aan het project werken. Bovendien vormen steden overal ter wereld de plekken waar vooruitgang en kennis ontwikkeld worden. Hier zijn de meest indrukwekkende bouwwerken van een land verzameld en vaak drukken zij eeuwenlang een stempel op de stad. Ik vind het enorm motiverend om aan de ontwikkeling van de stad van de toekomst mee te werken. Mijn artikelen vormen een mix van algemene theorie en concrete dagelijkse praktijk, van het idealisme van een maakbare duurzame samenleving tot het realisme van technische en financiële haalbaarheid. Hiervoor gebruik ik kennis vanuit mijn studie planologie, voorbeelden uit mijn omgeving en reizen, innovatieve ideeën en de dagelijkse praktijk uit mijn werk. Meer informatie vind je op mijn Linkedin-pagina.

2 Responses to 6 voorbeelden van crowdfunding in de stad

  1. Joke van de Laar says:

    Idealisten zijn niet alleen dromers, prachtig om hierover te lezen en mooi dat je er zo de aandacht op vestigt!

  2. Maffie says:

    inderdaad, alweer een mooi stukje!!

Plaats een reactie