Het New York van de jongens van Wall Street

New York, the concrete jungle where dreams are made of. Vooral voor bankiers blijkt het de stad van eindeloze mogelijkheden. In de documentaire Inside Job gaat Charles Ferguson op zoek naar de veroorzakers van de kredietcrisis. De documentaire geeft daarbij een mooi beeld van het leven van de bankiers op Wall Street. De topmannen van Goldman Sachs, JP Morgan en Lehman Brothers leven als filmsterren in een wereld die lichtjaren afstaat van de realiteit op de werkvloer. Werkdagen worden afgesloten in exclusieve nachtclubs met champagne, cocaïne en high-class prostituees. 10.000 dollar uitgeven op een avond is geen uitzondering. De kosten worden doodleuk gedeclareerd op de expenses account van de bank.

Het doet me denken aan Patrick Bateman in het verfilmde American Psycho. Bateman, werkzaam voor de investeringsbank Tim Price, heeft een zieke obsessie voor status en een grondige afkeer van alles en iedereen die niet geslaagd is in het leven. Langzaam maar zeker raakt zijn geest zo versnippert dat hij alle grip op de werkelijkheid verliest: Soon everything seemed dull: another sunrise, the lives of heroes, falling in love, war, the discoveries people made about each other. The only thing that didn’t bore me, obviously enough, was how much money Tim Price made, and yet in its obviousness it did. There wasn’t a clear, identifiable emotion within me, except for greed and, possibly, total disgust.”

Patrick Bateman komt uiteindelijk overal mee weg in zijn nette pak. De topmannen uit Inside Job weten zich net zo goed te redden. Op het moment dat de hele wereld wegzakt in een diepe crisis, regelen de veroorzakers miljoenenbonussen en erebaantjes voor zichzelf. Wat Inside Job perfect laat zien is de enorme invloed die de bankiers hiervoor uitoefenen op de politiek en de wetenschap. Waarom krijgen deze mannen eigenlijk zulke extreme bonussen? Wat moet de wereld met deze mannen?

Het antwoord komt uit China. Andrew Sheng, Chief advisor van de China Banking Regulatory Commission zegt waar het op staat. Wie zijn de echte bouwers van de concrete jungle van Wall Street? De bankiers die Wall Street bewonen bouwers enkel dromen.

 

Over Tim van de Laar
Op mijn weblog staat één ding centraal: de ontwikkeling van de stad. Mijn fascinatie voor stedelijke ontwikkeling komt voort uit de complexiteit van deze omgeving. Bij stedelijke ontwikkeling komen alle werkvelden samen op een vaak beperkte oppervlakte. Dat vraagt veel creativiteit van de mensen die aan het project werken. Bovendien vormen steden overal ter wereld de plekken waar vooruitgang en kennis ontwikkeld worden. Hier zijn de meest indrukwekkende bouwwerken van een land verzameld en vaak drukken zij eeuwenlang een stempel op de stad. Ik vind het enorm motiverend om aan de ontwikkeling van de stad van de toekomst mee te werken. Mijn artikelen vormen een mix van algemene theorie en concrete dagelijkse praktijk, van het idealisme van een maakbare duurzame samenleving tot het realisme van technische en financiële haalbaarheid. Hiervoor gebruik ik kennis vanuit mijn studie planologie, voorbeelden uit mijn omgeving en reizen, innovatieve ideeën en de dagelijkse praktijk uit mijn werk. Meer informatie vind je op mijn Linkedin-pagina.

Plaats een reactie