De Amstel verandert

Hardlopen in de stad

Zondag loop ik de marathon van Amsterdam. Ik hoop binnen 3,5 uur de finish in het Olympisch Stadion te bereiken. Deze zomer heb ik daarom ongeveer zo’n 60 trainingsrondjes door Amsterdam gemaakt van in totaal 500 kilometer. Het leuke is dat er tegenwoordig allerlei telefoonapps zijn die je route vastleggen. Ideaal om te zien hoe snel en hoe ver je hebt gelopen. Maar ook interessant om te zien wat de populairste hardlooproutes in de stad zijn. Op de site van Nike+ worden de populairste routes digitaal zichtbaar gemaakt.

“New York, Wenen en München hebben allen aantrekkelijke stedelijke rivierboulevards”

Niet verrassend is dat het Vondelpark, Westerpark en Oosterpark de populairste plekken zijn voor hardlopers, en dat ook in het Diemerpark en Amsterdamse Bos veel gerend wordt. In Noord is het parcours van de Dam tot Damloop (40.000 deelnemers ) duidelijk herkenbaar. Wat verder opvalt is dat er veel wordt gerend langs het IJ, de Amstel en het Amsterdam-Rijnkanaal.

Toch is de infrastructuur voor hardlopers langs de Amstel- en IJ-oevers verre van optimaal. Een trainingsrondje loopt hier al snel uit op het ontwijken van geparkeerde auto’s en bakfietsen, het op- en afstappen van stoepjes en wachten voor rode stoplichten. Dat kan veel beter. New York, Wenen en München hebben bijvoorbeeld aantrekkelijke stedelijke rivierboulevards die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op joggers, wandelaars en fietsers.

In het onderzoek Sport in the City erkent de Gemeente Amsterdam dat de openbare ruimte onvoldoende aansluit op de huidige behoeftes: “Het individueel sporten in de stad (joggen, skeeleren, nordic walken) neemt toe. De openbare ruimte is hier niet altijd op ingericht. Ook is de ruimtelijke kwaliteit van sportvoorzieningen in de stad vaak laag: geen goede ruimtelijke inpassing, slechte materialen, onaantrekkelijke en anonieme architectuur, slechte inbedding in de buurt, weinig tot geen relatie met de openbare ruimte.”

Het wordt tijd dat de gemeente een integraal plan ontwikkelt voor de Amsteloevers, om ze zo een aantrekkelijk alternatief te maken voor de overvolle binnenstad. Een goed begin is hier twee jaar geleden al mee gemaakt in het participatietraject De Amstel verandert. Wat iedereen wil is meer wandelaars, fietsers en joggers en minder auto’s. Het moet toch niet al te moeilijk zijn om de oevers elke zondag autovrij te maken,  als Rio de Janeiro dit zelfs lukt met een 6-baansweg.

Over Tim van de Laar
Op mijn weblog staat één ding centraal: de ontwikkeling van de stad. Mijn fascinatie voor stedelijke ontwikkeling komt voort uit de complexiteit van deze omgeving. Bij stedelijke ontwikkeling komen alle werkvelden samen op een vaak beperkte oppervlakte. Dat vraagt veel creativiteit van de mensen die aan het project werken. Bovendien vormen steden overal ter wereld de plekken waar vooruitgang en kennis ontwikkeld worden. Hier zijn de meest indrukwekkende bouwwerken van een land verzameld en vaak drukken zij eeuwenlang een stempel op de stad. Ik vind het enorm motiverend om aan de ontwikkeling van de stad van de toekomst mee te werken. Mijn artikelen vormen een mix van algemene theorie en concrete dagelijkse praktijk, van het idealisme van een maakbare duurzame samenleving tot het realisme van technische en financiële haalbaarheid. Hiervoor gebruik ik kennis vanuit mijn studie planologie, voorbeelden uit mijn omgeving en reizen, innovatieve ideeën en de dagelijkse praktijk uit mijn werk. Meer informatie vind je op mijn Linkedin-pagina.

Plaats een reactie